איך לפתח תחביבים לילדים מגיל קטן?

תחביבים לילדים

ההגדרה של «תחביב» הינה עיסוק בדבר מה שמסב לנו אושר, כאשר אותו עיסוק אינו חייב להעניק תמורה, אלא הוא נעשה מתוך הנאה צרופה, אך פה נחדד שגם אם התמורה אינה נראית לעין, היא בוודאות קיימת, וזאת כי אדם שעוסק בתחום שמסב לו אושר חש יותר שליו, שלם ומכאן שבאופן עקיף גם יותר נינוח ואף בריא. כמו כן, ברגע שאדם מצליח לזהות מה מסב לו אושר ומשקיע בכך מאמץ וזמן, הוא למד מגוון דברים חשובים אודות עצמו. הוא למד אודות ייחודיות, יכולת ביטוי, ייעוד, כישרון ובאופן כללי אודות העצמה אישית.

«אמא משעמם לי»

לפני שנבין כיצד לסייע לילד לפתח תחביבים, נעצור לחדד מדוע מדובר בצורך כה חשוב ולצורך הדוגמה נציין שהרבה הורים שומעים את המשפט «משעמם לי» ולא יודעים כיצד להגיב, כיוון שמצד אחד ההורה צריך להראות את הדרך ולהציע מגוון אופציות שיעוררו עניין, אך מצד שני ההורה מצפה מהילד שיבין בעצמו מה מעניין אותו ויפעל בהתאם. מכאן שפיתוח תחביב מגיל קטן מאוד חשוב, וזאת כי תחביב מהווה עוגן ומגלה לילד במה הוא טוב, ועל כן כאשר «שעמום» מתגנב, לילד הרבה יותר קל להבין מה לעשות. לצורך הדוגמה נציין שילדים שמגיעים אל סיגי ניסן פתח תקווה (בית ספר מקצועי לריקוד) מגלים שלל סגנונות ריקוד שמותאמים לילדים בני 3 ועד 18, כך שילדים בשלל גילאים זוכים למצוא תחביב אהוב ולהתמיד, תחביב שמאפשר למצוא עיסוק ברגע שהשעמום מתעורר.

חשיפה

אחד הדברים היותר קשים זה להבין איזה תחום יותר מעניין את הילד ועל כן כל הורה צריך להיות קשוב לנטייה הטבעית ובו זמנית לחשוף למגוון תחביבים: תשקלו לחשוף את הילד למשחקי כדור, לטיולים, למשחקי יצירה, למוזיקה וכדומה, ופשוט לבחון ממה הילד יותר מתלהב. ברגע שמאתרים תחום שמעניין את הילד, יש לבחון איזה חוג בנושא קיים בקרבת הבית ובאותה נשימה לחשוף את הילד למגוון אלמנטים שנוגעים לתחביב. כך למשל אם הילד אוהב לעשות יצירה, וודאו שיש במקום נגיש בבית דבק, צבעים, ניירות, חתיכות בדים וכדומה, ופשוט הציעו לו לשבת וליצור.

הכוונה

הרבה פעמים ילד צריך מעט הכוונה. לצורך הדוגמה אם אתם חושבים שתחום הריקוד יעניין אותו, שימו לו מוזיקה, הראו לו מופע שכולל ריקודים, קחו אותו לשיעור ניסיון וכדומה. בנוסף, גם אם נראה שהילד אינו מביע עניין בשום תחום, עדיין אין להרים ידיים, אלא פשוט חפשו אחר כיוונים נוספים, ופה על ההורים לפתוח את הראש, וזאת ניתן לעשות באמצעות גלישה מהירה באינטרנט וחיפוש אחר סוגי חוגים, כאשר לא תמיד חייב שהתחביב יהיה כרוך בחוג, אלא גם הסביבה הביתית עשויה להספיק. כך למשל ניתן להציע לילד לעבוד בגינה, לבנות «מחנה» מכריות ושמיכות, להתנסות במטבח בתחום הבישול, לצבוע בדים, להכין מוביילים מענפים ושאר «אוצרות מהטבע», לחקור את החיות שבקרבת הבית וכדומה.

תחביבים לילדים

לא בכוח

הכי חשוב זה לא לפעול ממקום של לחץ או הכרח. תחביב הנו עולם קסום שיש להתחבר אליו ממקום של הנאה ועל כן אין להכריח את הילד לאמץ תחביב או להגיע לחוג מסוים, ועל כן לפני שרושמים את הילד לחוג חשוב לוודא שהוא אכן בעניין, כאשר מראש ראוי לדעת שילדים מתחת לגיל ארבע עשויים להתקשות להתמיד, למרות שיש לדעת מתי לוותר ומתי לדרבן את הילד להמשיך, ולא לאפשר לתחושת עצלות למנוע רכישת תחביב שמסב אושר.

מרכיב חברתי

ילדים הם יצורים חברותיים ועל כן אחת הדרכים המומלצות על מנת לפתח אצלם תחביב נוגעת לשילוב של ילדים נוספים. כך למשל אם מבקשים לפתח תחביב שנוגע למשחק, הציעו לילד להזמין שני חברים ותבקשו שיכינו ביחד הצגה. כמו כן, חשוב לתחום את הרעיון כמה שיותר. למה הכוונה? תגדירו להם מהו נושא ההצגה, תציבו לרשותם מערום של תחפושות ותנחו אותם לגבי הכנת התפאורה. ככול שהמטרה תהיה יותר מוגדרת, כך הילדים יחושו יותר מפוקסים ויגלו יותר עניין בפעילות.

הגדרת זמנים

תחביב נחשב לפעילות שאינה בהכרח מהותית, ועל כן הרבה פעמים ישנה תחושה שאין עבורו זמן פנוי, במיוחד עבורנו המבוגרים שרק מחפשים כמה דקות ללא עשייה. עם זאת, בכל הנוגע לילדים זמן חופשי לא חסר, אך הגדרת זמנים מסודרת כן הרבה פעמים חסרה, עובדה שמקשה להתמיד. אי לכך מומלץ להגדיר זמן ייעודי עבור עיסוק בתחביב, למשל ניתן להחליט שבכול יום זוגי כשעה לאחר החזרה מהמסגרת הלימודית משקיעים בתחביב. כמו כן, על מנת שהילד ייהנה ממעקב עצמאי, מומלץ להכין טבלת ימים גראפית ולסמן בה את הזמן הייעודי.

שנסכם?

אם נסכם, נציין שתחביב מאוד חשוב ואף הפיתוח שלו עשוי להיות קל משחשבתם. מכאן שתמיד יש לאפשר לילד לקבוע את הכיוון הרצוי, להיות רגישים ליכולות אישיות, להתאים את הסביבה הביתית לתחביב, למצוא חוג ייעודי (אם הילד מראה עניין), לעודד (ולרגע לא ללחוץ) ואם ניתן, גם ראוי להוות דוגמה אישית, ולו מבחינת התמדה ועיסוק בתחום בעל ערך מוסף, כשאף ניתן להפוך את התחביב לתחביב משפחתי — תיהנו!

Leave a Comment